El cas és que contemplant-los, vaig decidir fer una mica de matemàtiques. Per l'aspecte, suposem que el noi aborigen té la meva edat o un any menys, això és setze o disset anys. Suposem també, que comencés a estudiar anglès a 4t de primària com a molt tard. Això fa entre vuit i nou anys d'estudi de la llengua anglesa. La dada és alarmant. Vuit anys estudiant una llengua dues o tres hores la setmana per acabar parlant-la així?
Podem pensar que l'individu en concret és un negat, però aviam, siguem realistes, quants de nosaltres no hem sentit impotència alguna vegada per haver d'explicar en anglès una cosa i no ser-ne capaços, malgrat els anys que fa que l'estudiem?
La conclusió fàcil és pensar que el nostre sistema educatiu és lingüísticament desastrós i que cal una millora substancial en l'estudi de llengües estrangeres, que segons sembla és el que pensa el conseller d'educació quan parla de construir un país trilingüe.
Ara bé, com tot en aquest món, el tema de l'anglès té un rerefons que sovint ignorem.
Un estudi avalat per l'Estat Francès del professor François Grin, de la Universitat de Ginebra posa de manifest un seguit de dades força interessants. Segons diu, gràcies a l'hegemonia de l'anglès com a llengua internacional de facto, els EUA, per exemple, estalvien cada any 16.000 milions de dòlars en inversió per l'aprenentatge de llengües estrangeres a les escoles, una xifra que suposa entre la meitat una tercera part del pressupost d'aquest estat en recerca i formació, base del desenvolupament científic, tecnològic i militar del país. També segons el mateix estudi, Gran Bretanya obté cada any, gràcies al predomini de l'anglès, entre 17.000 i 18.000 milions d'euros, xifra que suposa l'1% del seu PIB.
És a dir, que mentre nosaltres destinem tota mena de recursos i fins i tot posem en perill la llengua vehicular dels nostres centres per dominar una llengua que mai parlarem tan bé com els que la tenen com a llengua materna, els països anglòfons s'enriqueixen amb els nostres diners.
Així doncs, no deu ser que el problema no és com ensenyem anglès, sinó el fet en si d'ensenyar-lo com a llengua de comunicació internacional?
3 comentaris:
D'acord amb tot, sí senyor.
I després volen que fem crèdits de la nostra carrera en anglès "perquè anem fluixos". D'això se'n diu començar la casa per la teulada, però a més fer-ho de forma imperialista.
Salut!
Tens raó.
La llengua internacional no és l'anglès, com tampoc la cultura americana és la cosmopolita (no ho hauria de ser). Els anglesos són un país privilegiat i nosaltres caiem de 4 potes en el seu engany.
"Parla anglès i podràs anar per tot el món" - Diu la progenitora, irreflexivament.
Al bar a l'estiu venen anglesos i quan un cambrer no els entén al·lucinen, es queden flipant. "Només li falta la destral i el gorro amb banyes", deuen pensar. I un escriptor català nosé com es diu d'origen anglès deia que quan vivia allà, sabia que l'anglès es parlava a tot arreu i que hi havia altres llengues pel món, com subordinades.
És quelcom greu i avancem corrents cap al mur. Ens trencarem la closca en xocar i quan despertem no recordarem que haviem estat un país i que lo normal seria que es parlés una llengua a cada territori. Quina por de contrautopia.
JORDI: Tu ho has dit, començar la casa per la teulada.
Se suposa que la gent ha de sortir de l'ESO amb el nivell C i del batx amb el D de català, i ens lamentem per què no saben anglès? Vinga home!
EMPALA: Hahahaha Aviam si ens fotem l'hòstia aviat i començem a platejar-nos una alternativa.
Publica un comentari a l'entrada